Fysieke veranderingen tijdens de zwangerschap

Als moeder van twee (en zwanger van de derde) weet ik dat elke zwangerschap uniek en op zichzelf staand is. De één is heel fit en actief, terwijl de ander de hele dag misselijk en vermoeid is. Dit kan per trimester, per vrouw en per zwangerschap verschillen.

Dit verschil zit hem in de veranderingen die optreden op hormonaal gebied tijdens de zwangerschap. Naast de hormonale veranderingen en uiterlijke lichamelijke veranderingen, verandert hierdoor ook het inspanningsgebied, waardoor je niet meer maximaal kan trainen, verandert de zuurstof inname etc.

Hormonale veranderingen
Een toename van oestrogeen en progesteron kan als gevolg hebben dat je misselijk bent en vocht kan gaan vasthouden. Dit laatste gaat soms gepaard met tintelingen in vingers en tenen door het afknellen van de zenuwen.

Het hormoon relaxine is verantwoordelijk voor het rekbaarder maken van de ligamenten in de bekkengordel om de bevalling makkelijker te maken, wat een kans geeft op bekkeninstabiliteit of een irritatie van het SI gewricht (=het punt waar het staartbeen en de heup bij elkaar komen, 1 links en 1 rechts in de lage rug). Het is daarom belangrijk om krachtoefeningen te doen, maar doe de oefeningen wel rustig, gecontroleerd en het liefst onder begeleiding.

Lichamelijke veranderingen
Het eerste wat opvalt is de toegenomen buikomvang (en de borsten), waardoor het lichaamszwaartepunt zich meer naar voren en beneden verplaatst. Doordat er ruimte gemaakt moet worden voor de foetus, verweken/verwijden de rechte buikspieren en vervalt hun functie (stabiliseren van de romp). De manier van de dagelijkse belasting en het sporten wordt dus ook anders. Hierdoor is er een kans op verstoring in balans en kans op hypertonie (=verhoogde spierspanning) van rug- en heupspieren.

De stofwisseling wordt tijdens de zwangerschap sneller, (hoera!) waardoor je zo’n 300kcal meer nodig hebt per dag. Je hoeft dus niet voor twee te eten! Bij een gezond BMI komt een zwangere vrouw over het algemeen zo’n 12-14kg aan, dit extra gewicht geeft een extra druk op de bekkenbodem en de urinebuis.

Cardiovasculair gezien heb je een toenemende behoefte aan de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen nodig voor jou en de groei van de baby, daarom is er een verhoging van het bloedvolume nodig in het lichaam. Jij als zwangere hebt dit ook nodig tijdens lichamelijke inspanning wat er voor kan zorgen dat je vaker spiervermoeidheid kan ervaren (of kramp). Doordat er meer bloed aanwezig is, zal het hart sneller gaan pompen en de hartslag gaat iets omhoog. De bloedvaten worden wijder, waardoor de bloeddruk lager wordt, wat tot duizeligheid en misselijkheid kan leiden.

Er zijn dus genoeg veranderingen om rekening mee te houden tijdens je zwangerschap, luister naar je lichaam en forceer niks. In het volgende stuk zal het gaan over ‘trainen tijdens de zwangerschap’.

 

Referenties:

DonLouise Martens MEd,ATC/L, Barbara Hernandez PhD, CHES, George Strickland PhD and Douglas Boatwright PhD. 2006:Pregnancy and Exercise: Physiological Changes and Effects on the Mother and Fetus. Strengt hand Conditioning Journal: Vol. 28, No. 1, pp. 78-82

Wilmore, J.H. Costill, D.L., Kenney, W.L. 2013. Geslachtsverschillen bij sport en inspanning. Inspannings- en sportfysiologie. Tweede Druk, Amsterdam. Reed Business Education.

Doherty, D.A., Magann, E.F., Francis, J., Morrison, J.C., Newnham, J.P. Pre-pregnancy body mass index and pregnancy outcomes. International Journalof Gynecology and Obstetrics 2006, 95, 3, 242-247.

Delen = lief!
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn